Temat: "Pojęcie zbiorów liczbowych"
Witajcie na Naszej pierwszej wspólnej lekcji matematyki 😃
Zaczniemy od podstawowych pojęć, które zapewne w większości przypadków są Wam wpajane na samym początku roku szkolnego 🙃, czyli w momencie, w którym znaczna większość z Was myśli jeszcze o zakończonych nie dawno wakacjach 😊 co więc za tym idzie ❕❗❔❓ A to, że często gęsto macie z tym duży problem co w późniejszym etapie nauki jest dość uciążliwe, ale to tyle słowem wstępu 😉 Przejdźmy do sedna...
Otóż pojęcie "zbioru" jest pojęciem pierwotnym, czyli takim, którego nie definiujemy. Zbiorem możemy nazwać "zbiór książek w bibliotece", "zbiór uczniów w szkole", itd... Zbiory liczbowe mają swoje konkretne oznaczenia, a są nimi duże litery alfabetu, np.: A, D, E, Z, natomiast "elementy zbioru" oznaczamy małymi literami alfabetu, np.: a, c, f (chyba, że są nimi konkretne cyfry lub liczby).
Tak więc dla przykładu możemy mieć zbiór "A" o elementach złożonych z liter (a, b, c) co zapiszemy w następujący sposób:
A = {a, b, c}
Możemy zatem stwierdzić, że:
- "a" jest elementem zbioru "A" (co zapiszemy)
a ∈ A (i przeczytamy element "a" należy do zbioru "A"),
- "d" nie jest elementem zbioru "A" (co zapiszemy)
d ∉ A (i przeczytamy element "d" nie należy do zbioru "A").
Na koniec dowiemy się jakie mamy zbiory liczbowe i jaka jest ich hierarchia (rysunki 1-5), tak więc:
- Zbiór liczb rzeczywistych, oznaczamy "R" (zbiór wszystkich liczb, jakie musicie znać na tym etapie nauki) dzielimy je na :
- Zbiór liczb niewymiernych "NW",
- Zbiór liczb wymiernych "W", w których z kolei zawiera się :
- Zbiór liczb całkowitych "C", a ten z kolei zawiera :
- Zbiór liczb naturalnych "N".
![]() |
rys. 1 |
![]() |
rys. 2 |
![]() |
rys. 3 |
![]() |
rys. 4 |
![]() |
rys. 5 |
"Nie przejmujcie się, jeżeli macie problemy z matematyka. Zapewniam Was, że ja mam jeszcze większe." 🙂
Albert Einstein
Pozdrawiamy,
Zespół MATHattendant
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz