niedziela, 26 marca 2017

Lekcja nr 4 - Potęga o wykładniku całkowitym

Dział: "Liczby rzeczywiste i działania na nich"
Temat: "Potęga o wykładniku całkowitym"

Dzisiaj powiemy sobie o potęgach, a zaczniemy jak zawsze od definicji: 😉

Definicja Potęgi

Ponadto ...


Przy okazji omawiania potęg wręcz musimy powiedzieć sobie coś o twierdzeniach, które powinniście znać wykonując "działania na potęgach". A zatem przejdźmy do sedna 😉

Działania na potęgach


Ostatnim zagadnieniem na dzisiaj jest pojęcie "notacji wykładniczej" czyli :

"Zapis liczby wymiernej dodatniej "a" w postaci a = x·10, gdzie "x" jest liczbą większą lub równą 1 i mniejszą od 10 ( x ≥ 1 i x < 10 ), natomiast "n" jest liczbą całkowitą, np. 5,25·105"

Ćwiczenia do lekcji !!!


Zadanie nr 1.)


Każdą z liczb:
a.) 9, 81, 243 zapisz w postaci potęgi liczby 3,
b.) 32, 64, 1024 zapisz w postaci potęgi liczby 2,
c.) 343 zapisz w postaci potęgi liczby 7.


Zadanie nr 2.)


Wykaż, że am · an = am+n , gdy a ≠ 0.


Zadanie nr 3.)


Stosując prawa działań na potęgach, oblicz:

a.) 23(22)3·2-5

b.) (5-1)-3·10-3


Zadanie nr 4.)


Zapisz w notacji wykładniczej liczbę :
a.) 5 270 000,
b.) 0,00653,
c.) 1 000 000.

Odpowiedzi w następnych postach, więc bądźcie czujni jeśli nie jesteście pewni rozwiązań, a chcecie je znać :)

I to na dzisiaj tyle, jeśli chodzi o matematykę 😉 Jeszcze malutki cytacik i widzimy się wkrótce !

"Matematyka nie posiada symboli na mętne myśli."  
Henri Poincaré
Pozdrawiamy,
Zespół MATHattendant 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz