![]() |
Do samodzielnego rozwiązania ! |
Mam nadzieję, że macie wszystko dobrze, bo nie czekamy tylko lecimy dalej z zadaniami ! 😉😁
Dzisiaj zajmujemy się tak jak w temacie sytuacją odwrotną do uprzednio rozwiązywanych i zobaczymy czy Nam się to uda ?! 😋 Mianowicie mamy przed sobą wyrażenie arytmetyczne, które ewidentnie wygląda na takie, które powstało z użycia wzorów skróconego mnożenia, nie wiemy tylko jak to wyrażenie wyglądało przed wymnożeniem, a to jest właśnie Nasz cel. Zobaczmy więc przykład. Może dla "kwadratu sumy" najpierw:
![]() |
Zadanie nr 4 |
Tak jak widzicie, mamy w przykładzie a) trzy elementy, gdzie pierwszy i trzeci jest ewidentnie kwadratem pewnej liczby, tj. odpowiednio "x" i "7". Ten środkowy natomiast możemy się domyślać jest podwojonym iloczynem wyrazów "x" i "7", bo jeżeli tak jest to uda Nam się zwinąć całe to wyrażenie do wzoru skróconego mnożenia, natomiast jeśli nie to tak naprawdę też Nam się uda, ale to innym razem Wam pokaże jak by to wtedy wyglądało. Na ten moment jednak sprawdzamy ile wyniósłby ten iloczyn i faktycznie się zgadza, więc już bez żadnych wątpliwości możemy zapisać Nasze wyrażenie w postaci kwadratu sumy. Przykład b) prezentuje się podobnie z tą różnicą, że na innych liczbach. 😆
Teraz zobaczmy to samo zadanie z użyciem "kwadratu różnicy":
![]() |
Zadanie nr 5 |
Nie będę się tutaj rozpisywał, bo zasada jest taka sama jak wcześniej, z tą różnicą że w tym wzorze występuje jeden minus.
Tak właśnie dobrnęliśmy do końca dzisiejszej lekcji i do zadanka dla Was:
Do samodzielnego rozwiązania !
Przedstaw w postaci kwadratu sumy lub kwadratu różnicy dwóch wyrażeń:
- a) x^2 + 12x + 36,
- b) 16x^2 + 8x + 1,
- c) x^2 - 6x + 9,
- d) 4x^2 - 4x + 1.
Pozdrawiamy,
Zespół MATHattendant
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz